Anual, puternica Agenţie Centrală de Informaţii (CIA) plăteşte companiei AT&T, cel mai mare furnizor de servicii de telefonie din SUA, mai bine de 10 milioane de dolari pentru a facilita operaţiunile antitero de peste hotare ale companiei. De fapt, CIA plăteşte această sumă pentru a avea acces la date confidenţiale pe care compania le colectează despre apelurile internaţionale efectuate de cetăţeni americani.
Cooperarea dintre CIA şi AT&T se desfăşoară în baza unui contract direct, semnat de bunăvoie de ambele părţi, fără ca operatorul teleom să fie constrâns de vreo instanţă să ajute CIA în operaţiunile antitero, dezvăluie în exclusivitate cotidianul american „The New York Times”, citând oficiali guvernamentali sub protecţia anonimatului.
Cum funcţionează
CIA trimite către furnizorul de servicii de telefonie AT&T liste cu numere de telefon despre care are informaţii că aparţin unor suspecţi de activităţi teroriste. Apoi, AT&T furnizează Agenţiei toate informaţiile pe care le deţine în baza sa de date privind acel număr de telefon - inclusiv apelurile efectuate de cetăţeni americani către aceste numere.
Compania deţine o uriaşă bază de informaţii privind apelurile telefonice, atât interne cât şi externe, care au fost realizate cu ajutorul infrastructurii sale, ceea ce înseamnă că aceste date includ şi apeluri efectuate de clienţii altor reţele de telefonie, nu doar ai săi.
Dezvăluirile vin în contextul unui amplu scandal internaţional privind programul de colectare de informaţii al Agenţiei pentru Securitate Naţională (NSA) a Statelor Unite şi scot la lumină legăturile dintre serviciile de informaţii şi marile companii de telefonie.
În plus, ele arată cum CIA şi NSA nu folosesc neapărat conţinut convorbilor prin interceptare, ci şi alt tip de informaţii precum datele la care s-au realizat apel