Este cea mai buna perioada pentru partidelepolitice, care, direct sau prin intermediari, comanda sondaje politice, sa recurga la diversiuni. La fel in ceea ce priveste societatile care efectueaza cercetarile de piata. Ma refer, evident, la manipulari de natura politica. Imediat dupa ce s-a incheiat o campanie electorala, asemenea manipulari nu-si au rostul. Iar chiar in timpul campaniei sau inainte e periculos. Pentru ca vin rezultatele reale si dau peste cap credibilitatea institutelor de cercetare. Ce se intampla acum in Romania din aceasta perspectiva?
Miza europarlamentarelor are mai degraba o importanta psihologica. Daca un partid va obtine rezultate foarte bune la primavara, atunci el va beneficia, pentru momentul prezidentialelor, de mai mult credit electoral. Si invers. In plus, scorul va fi rezultatul mai degraba la capacitatii organizatorice a unui partid si mai putin a convingerii cetatenilor ca, daca investesc mai multi reprezentanti ai acestuia ca europarlamentari, vor avea mai mult de castigat.
Daca miza reala o reprezinta prezidentialele, acum este momentul cel mai potrivit pentru jocuri sociologice. Ceea ce se si intampla. Prima factura sociologica - atentie, nu ma refer la niciun institut anume - este includerea in cercetarea de piata, cu intrebari inchise, a unor personalitati care fie nu si-au exprimat niciodata dorinta de a candida - cum ar fi Mugur Isarescu, Sorin Oprescu, Ioan Rus, George Maior, Elena Udrea etc. -, fie a unor politicieni care si-au exprimat aceasta dorinta, dar este greu de prevazut ca vreun partid ii va sustine - cum este, ca sa dau doar un singur exemplu, Mircea Geoana. In final, lista de nume, atunci cand se face cercetarea de piata, este intentioant si excesiv prea lunga. Astfel incat, in mod natural, optiunile cetatenilor se disipeaza. Chiar daca Mihai Razvan Ungureanu, de exemplu, nu are nici cea ma