Consiliile locale din Cluj-Napoca şi din Floreşti vor discuta alocarea a aproximativ 200.000 de euro pentru efectuarea studiilor de fezabilitate necesare pentru instalarea unui sistem de transport în comun unic în România.
Este vorba de un tren suspendat de tip monorai, adică trenuleţe suspendate pe şine fixate în plafonul vagoanelor. Sistemul funcţionează deja în Germania din anul 1902, iar astfel de monoraiuri ar putea fi instalate şi în Italia, în oraşele Roma şi Milano.
În Cluj, acest tren ar urma să facă legătura dintre cea mai mare comună din România, Floreşti, şi oraşul Cluj-Napoca. Iniţiativa aparţine consilierilor locali PNL. Acest tren monorai ar urma urma să fie finanţat din fonduri europene.
„Propunerea este susţinută de consilierii locali liberali din Cluj-Napoca”, spune consilierul Ioana Borza. De asemenea, ea este susţinută şi de administraţia locală din comuna Floreşti, a declarat primarul Horea Şulea.
„O astfel de modalitate de transport ar fi mai eficientă decât prelungirea liniei de tramvai. În plus, nu ar aglomera şi mai mult drumul naţional care, deja, este sufocat la orele de vârf. Între orele 06.30 şi 08.30 în fiecare dimineaţă, din Floreşti pleacă spre Cluj-Napoca între 12.000 şi 15.000 de maşini, iar dintre oraş vin spre Floreşti 2.500 de maşini. Dacă am amenaja tramvai, acesta tot pe actuala şosea ar fi amenajat, pe când monoraiul ar fi o soluţie mult mai bună”, spune primarul din Floreşti.
Monoraiul ar urma să fie amenajat chiar pe cursul albiei râului Someş, după un model care funcţionează deja în Germania, de mai mult de un secol. Costurile de construire a infrastructurii sunt de trei milioane de euro pe kilometru, a declarat consilierul local Dan Tarcea. Aceste costuri sunt mai mici decât cele presupuse de amenajarea unei şosele. Traseul monoraiului va avea aproximativ 10 kilometri, din Floreşti până în zona