Sincer, ştirea săptămânii trecute nu mi s-a părut a fi cea cu avalanşa de impozite anunţată de premierul Ponta, care pare decis să taxeze şi râul şi ramul, şi viezurele, barza şi mânzul, ci faptul că ponderea produselor alimentare de bază provenite din România în totalul vânzărilor magazinelor, între 2009 şi 2012, s-a redus la mai toate categoriile, cele mai mari creşteri ale importurilor fiind înregistrate la lapte şi ulei.
Şi nu numai că laptele nu va mai curge, dar în curând, probabil, se va opri şi mierea; asta după ce apicultorii vor fi impozitaţi pentru sistarea activităţii. Un studiu al Consiliului Concurenţei arată că pentru cele mai multe alimente de bază raportul dintre produsele naţionale şi cele provenite din import continuă să fie unul supraunitar, dar că produsele din import câştigă teren. Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea-soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie, arată raportul. Majoritatea produselor importate din categoriile selectate provin, ca şi în perioada anterioară, din ţări ale Uniunii Europene. Produsele analizate au fost laptele dulce de consum, ouăle de găină, carnea de porc, carnea de pasăre, uleiul de floarea-soarelui, pâinea, mezelurile şi vinul. Dacă în aceste cazuri consumul din magazine este asigurat în proporţie 63-88% de produse provenite din România, în cazul legumelor şi fructelor situaţia este inversă. Astfel, doar în cazul verzei şi al cireşelor vânzările sunt acoperite în proporţie de peste 50% din producţie autohtonă, în rest ponderea legumelor şi fructelor provenite din România în totalul vânzărilor magazinelor se situează între 4% în cazul fasolei boabe şi 41% la ceapă uscată.
Reţineţi: 4% în cazul fasolei boabe. Cu alte cuvinte, mâncarea naţională, fasolea cu cârnaţi, cu care o să sărbătorim apropiatul 1 Decembrie, are 96 de şanse din 100 să nu fie chiar naţiona