Instituţionalizarea copiilor mici produce modificări în structura creierului, aceştia au probleme de discernământ, de control al impulsurilor şi de păstrare a amintirilor, dar şi un coeficient de inteligenţă scăzut, rezultă dintr-un studiu realizat de trei cercetări americani pe copii români.
Studiul Bucharest Early Intervention Project (BEIP), demarat în anul 2000 de trei cercetători americani, analizează efectele instituţionalizării asupra dezvoltării creierului şi comportamentului copiilor prin comparaţie cu copii care nu au fost instituţionalizaţi sau care au fost plasaţi în asistenţă maternală.
Cei trei profesori americani - Nathan Fox, de la University of Maryland, Charles Nelson, de la Harvard University şi Charles Zeanah, de la Tulane University - au prezentat miercuri, la Bucureşti, rezultatele obţinute până acum din primul studiu randomizat pe copii români abandonaţi încă de la naştere şi crescuţi în instituţiile din Bucureşti.
Charles Nelson a declarat, în cadrul conferinţei "Efectele instituţionalizării asupra dezvoltării copilului. Observaţie, diagnostic, prevenire a consecinţelor de lungă durată", că minorii din instituţii prezintă o reducere dramatică a activităţii creierului.
"Am descoperit o reducere a materiei cenuşii şi albe, ceea ce înseamnă că există o substanţă în creier, melina, a cărei absenţă poate duce la scleroza în plăgi. Nu doar că s-a constatat o activitate redusă a creierului, dar am văzut o reducere a creierului şi a numărului total de neuroni din creier", a spus profesorul american.
El a precizat că prin plasarea copiilor în asistenţă maternală s-a constatat o îmbunătăţire în multe aspecte şi că vârsta la care copiii au fost scoşi din instituţii şi plasaţi în familie a jucat rolul cel mai important în recuperarea lor.
"La cei care aveau până în doi ani s-a constatat o îmbunătăţire a activităţii