Guvernul speră că proiectul Codului va fi aprobat de Parlament până la sfârşitul acestui an.
Ideea de a promova o nouă lege a educaţiei, în măsură să răspundă provocărilor şi necesităţilor din educaţie a apărut încă în 2006. Reprezentanţii ministerului insistă că această iniţiativă legislativă este necesară pentru a pune temelia unei noi doctrine educaţionale în sistemul de învăţământ. Codul educaţiei, spune Maia Sandu, ministra educaţiei, este necesar pentru a avea prevederi clare care să rezolve mai multe probleme ce vizează accesul, pregătirea şi cadrele didactice din sistemul educaţional.
Una din noutăţile proiectului este creşterea duratei învăţământului obligatoriu până la 18 ani. În susţinerea acestei idei, Maia Sandu a spus că un tânăr nu poate fi competitiv pe piaţa muncii având doar studii gimnaziale:
„Aceasta înseamnă că noi crem să-i cuprindem pe cei 13% care astăzi părăsesc sistemul educaţional după gimnaziu. Vrem să-i păstrăm în sistemul educaţional până la vârsta de 18 ani, sau în liceu, sau în şcoala profesională, în învăţământul vocaţional. Putem să discutăm despre formule, important este ca aceşti tineri să reuşească să facă o meserie până să ajungă în piaţa muncii.”
O altă propunere se referă la schimbarea sistemului de notare în învăţământul primar, ceea ce ar însemna evaluarea copiilor fără a utiliza notele, astfel încât accentul să fie pus pe cunoştinţele reale ale elevului.
Viceministra Educaţiei, Liliana Nicolaescu-Onofrei, spune că şi la capitolul educaţie incluzivă vor fi reglementări noi care să permită studierea mai multor tipuri de programe în aceeaşi instituţie:
„Pe educaţia incluzivă sunt, în sfârşit, prevederi explicite, ceea ce asigură statul pentru aceşti copii, partea de pregătire a cadrelor didactice în sprijinul realizării educaţiei incluzive, aspecte spe