Dupa aprobarea de catre Ecofin a posibilitatii de a obtine derogare de la plafonul de deficit bugetar de 3%, pentru investitii, Romania a cerut aprobarea pentru 0,7% din PIB.
Aceste derogari care permit depasirea unui deficit bugetar de 3% din PIB sunt acceptate tarilor care nu sunt in procedura de deficit excesiv.
Bariera de 3% aprobata cu mult avant si fara discernamant economic plus exceptia de investitii nu face decat sa readuca Romania inapoi la Regula lui ‘44.
Aplicarea Regulii lui ‘44 de catre Romania este o intoarcere la normalitate deoarece Romania are potentialul de a creste non inflationist si stabil fiscal, superior majoritatii tarilor europene.
Pentru a reveni la cresterea de 4%, Romania are nevoie de deficite si spatiu fiscal si inflationist de crestere. In 2014 inflatia si deficitul bugetar vor respecta Regula lui ‘44 dar cresterea economica nu va reveni decat incepand cu 2015-2016 datorita intarzierii mecanismelor de transmisie si masurilor contra economiei proaspat adoptate.
Inflatia in 2014 va fi de 3,5% plus/minus 0,5% iar deficitul bugetar de 3,2% plus/minus 0,5%.
Cresterea economica in 2014 va fi doar de 1% plus/minus 0,5%.
Si in 2013, cresterea economica dupa ajustarile finale ale INS si eliminarea influentei agriculturii (unde nu de poate clama influenta guvernamentala exceptionala) va fi in teritoriul stagnarii economice sub cea din 2012.
Motivele pentru care 2014 va if un an de stagnare economica sunt urmatoarele:
-anul agricol mai putin bun decat in 2013
-INS va incepe sa vina cu ajustari
- masurile economice adoptate de curand afecteaza negativ economia Romaniei
-sentimentul negativ al mediului de afaceri
- masurile monetare au intarziere in influentarea economiei
O derogare pentru spatiu fiscal suplimentar destinat investitiilor ar fi pozitiva pentru economia Ro