Datele sunt prezentate în noua strategie de dezvoltare a judeţului Bistriţa-Năsăud, pe perioada 2014-2020. Deşi judeţul Bistriţa-Năsăud are potenţial şi obiective turistice, acestea nu sunt exploatate. Mai mult, unul dintre motivele pentru care judeţul nostru nu atrage turişti este acela că nu avem nici măcar un festival cultural sau de orice fel, cu impact. Asta deşi, anual, numai Centrul Cultural Municipal sparge aproape 1 milion de euro pentru activităţi culturale şi cheltuieli curente, la care se adaugă celelalte instituţii de cultură finanţate din bani publici, plus proiectele cu finanţare nerambursabilă.
"Gradul de ocupare a unităţilor de cazare din judeţul Bistriţa-Năsăud este mult sub media pe ţară şi - mai mult - turiştii străini atraşi sunt semnificativ mai puţini decât media pe ţară, deşi există numeroase repere istorice şi culturale care ar trebui să înfluenţeze acest indicator. Nu a fost identificat niciun festival cultural cu impact semnificativ în judeţ (catalizator pentru turism, de exemplu similar cu Electric Castle de la Bonţida, Festivalul de Jayy Gărâna sau Peninsula de la Târgu-Mureş/Cluj). De asemenea, nu a fost identificată nicio reţea de turism eficientă (de exemplu, precum cea din Sâncraiu din judeţul Cluj).
Jale şi la traseele turistice din munţi. Deşi avem potenţial turistic prin Parcurile Naţionale Munţii Rodnei şi Călimani, cei care se ocupă de administrarea acestora nu au fost în stare nici măcar să marcheze traseele pentru turişti. Conform aceluiaşi studiu comandat de Consiliul Judeţean, în cele două parcuri există doar 22 de trasee turistice marcate şi alte 110 care sunt nemarcate. Nu există nici un traseu amenajat pentru mountainbiking deşi au fost identificate 8 trasee potenţiale.
Punctele de acces pentru drumeţii în cele două parcuri naţionale sunt foarte greu accesibile folos