* "Dialogul cu autorităţile este uneori nesemnificativ"
* "Mediul de afaceri a fost prins descoperit de noile măsuri fiscale"
* Interviu cu Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România
Problemele retailului autohton sunt generate de cota ridicată a Taxei pe Valoare Adăugată şi de comerţul ilicit, consideră doamna Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Domnia sa ne-a spus, în cadrul unui interviu, că dialogul Asociaţiei cu autorităţile române nu este întotdeauna semnificativ, în unele cazuri marii retaileri nefiind consultaţi, deşi sunt dezbătute probleme care îi privesc.
Reporter: Stimată doamnă, care sunt problemele pe care le întâmpină membrii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) în această perioadă de criză economică?
Delia Nica: Ne confruntăm, în principal, cu TVA mare la toate produsele. În cazul produselor alimentare, TVA este necompetitivă în raport cu alte state ale Uniunii Europene. Germania are o cotă TVA de 5-7%, pe când noi trebuie să ne descurcăm cu 24% şi o facem cu dificultăţi. Din acest motiv, ne-am bucurat foarte mult de reducerea TVA la pâine Chiar dacă valoarea unei pâini este mică şi cota este redusă, pentru noi este un exerciţiu foarte bun, dacă vom reuşi să trecem şi la o cotă diferită pentru celelalte produse alimentare. Desigur, noi ne-am dori reducerea TVA pe toate segmentele, deoarece şi consumul de produse nealimentare a stagnat.
Reporter: Cum va influenţa activitatea AMRCR o posibilă reducere a TVA la toate alimentele de bază începând cu 2014?
Delia Nica: O astfel de măsură va duce la un consum sănătos, diferit de cel premergător crizei economice, bazat pe împrumuturi şi care s-a dovedit a fi complet nepotrivit. Retailerii sunt, în prezent, într-o perioadă de gol economic, puterea de cumpăra