de Dragoş BAKO
dragosbako@tribuna.ro
22 noiembrie 2013 22:28
1 vizualizare
A-A+ Nu ştiu cum se face că toată lumea reclamă un crivăţ biciuitor în pungă, dar, când vine vorba despre sezonul reducerilor, promoţii şi alte amăgiri din astea de-ale marketingului, se umplu magazinele de muşterii. Cârciumile sunt pline şi ele, aşa că, nu-s parale, dar se mai găseşte câte ceva. Din cohorta de practici de import se iţeşte, în aceste zile, "Black Friday", adică "Vinerea neagră". Nu văd de ce i-am spune neagră, de vreme ce fericeşte pe toată lumea, de la comercianţii şmecheri, la cumpărătorii care pică în plasa reducerilor, aidoma peştilor prostănaci (pentru cei din urmă va fi, într-adevăr neagră vinerea, în sensul unui doliu în portofel). Campaniile de promovare au fost de-a dreptul agresive, aşa că oamenii s-au aşezat la coadă cu noaptea-n cap, să-şi cumpere una, alta, un frigider, o maşină de spălat, o tabletă, un laptop, un fier de călcat, un aragaz etc. Aud că pe site-uri sunt deja epuizate stocurile. Pe site-urile care nu sunt blocate de invazia amatorilor de reduceri. Nu-i rău că se vinde mult, de-abia se mai pune economia în mişcare. E ciudat - totuşi - cum văicărelii generalizate îi pune perna pe faţă elanul cumpărătorului ce se avântă în desişul reducerilor, lăsând-o fără suflare vreo două zile. Pe văicăreală. Despre strategiile comercianţilor am mai vorbit: oricare ar fi reducerea, trebuie să ştim că vânzătorul nu pierde niciodată. Îşi diminuează câştigul, dar nu pierde. Nu face nimeni reduceri de dragul cumpărătorului, oricât de frumos ambalată ar părea pleaşca. Promoţiile şi toate găselniţele cu pretenţii de cadou trebuie tratate strict ca nişte încercări de creştere a vânzărilor. E adevărat, în ţările mai spălate pe faţa comerţului perioada reducerilor aduce preţuri mult diminuate, în timp ce la noi comercianţii nu s