China a reusit in sase ani sa construiasca peste 10.000 km de linii ferate de mare viteza, expansiunea continua cu buget de zeci de miliarde de dolari/an, insa acuzatiile si problemele se aduna. Au fost o serie de accidente mortale, acuzatiile de coruptie s-au tinut lant, iar despre chinezi s-a scris ca au dezvoltat mult prea repede aceste linii, furand tehnologie de la marile companii internationale. In conditiile in care se anunta parteneriate romano-chineze pe subeictul trenurilor de mare viteza, o imagine asupra acestei piete este interesanta.
Un plan dincolo de orice inchipuire
China a anuntat acum zece ani un plan maret pe partea de trenuri de mare viteza, in 2004 au inceput lucrarile la primele linii, iar in 2007 au fost date in folosinta primele tronsoane unde garniturile feroviare "prindeau" peste 300 km/h. Ei bine, de atunci chinezii inaugureaza linie dupa linie, s-a trecut de 10.000 km, iar expansiunea continua la peste 15.000 km, unele linii ajung si in aerul rarefiat de la peste 4.000 metri altitudine, in vagoane gasindu-se si masti de oxigen.
Costurile sunt foarte mari: spre exemplu linia de 1.300 km dintre Beijing si Shanghai fiind construita cu 32 miliarde dolari, in doar patru ani. O calatorie dureaza patru ore jumatate, dar biletele sunt scumpe pentru majoritatea chinezilor care se plang ca de cand s-au introdus trenurile noi, au fost scoase multe dintre cele vechi, cu bilete accesibile.
Transferul de te tehnologie se transforma in furt
In China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, insa acum s-a depasit 350 km/h, dar avansul nu e costruit pe principii sanatoase. Specialisti atrag atentia ca, desi companiile consacrate au facut un transfer masiv de tehnologie, principiile din spatele unor proiecte atat de complexe nu au cum sa fie insusite atat de usor. E nevoie sa stii ce sa modifici si ce sa