"Nici o taxă nu a fost modificată", repetă apăsat premierul Ponta, de fiecare dată când este întrebat despre bugetul pe anul viitor, în încercarea de a vopsi rapid, şi neapărat în roz, „gardul” fiscal din spatele căruia se iţeşte un „leopard” de 7 cenţi, botezat taxă suplimentară pe litrul de carburant.
Sigur, nu este vorba despre o taxă modificată, dar asta doar pentru faptul că abia acum va fi introdusă. Iar despre apariţia unor taxe noi, de la 1 ianuarie 2014, Victor Ponta nu ne spune nimic.
Recunoaşte însă o mică “zonă de conflict” cu preşedintele Băsescu, dar asta doar din vina UE.
“E vorba de o politică fiscală practicată în întreaga Europă, e vorba de 7 eurocenţi pentru fiecare litru, e un element extern, nu are legătură cu noi”, a declarat mai zilele trecute premierul.
O fi în toată Europa, dar probabil că sumele adunate acolo au şi o destinaţie clară.
La noi, apariţia acestei dijme la pompă, care umflă Bugetul pe 2014, an cu două rânduri de alegeri, ridică multe semne de întrebare. Iar Guvernul nu pare în stare să dea răspunsuri convingătoare.
Preşedintele Băsescu a ameninţat deja că va retrimite Legea Bugetului la Parlament, dacă nu este eliminată această taxă, apreciind că e vorba de “bani furaţi din banii tuturor, pentru ca să asigure bani de campanie, cu licitaţii, cu atribuiri directe”.
În locul unei replici bazată pe argumente, miniştrii Guvernului Ponta îşi dau cu stângul în dreptul, motivaţiile pentru introducerea taxei fiind dintre cele mai şubrede.
Lider la acest capitol e chiar ministrul Bugetului, Liviu Voinea, care, într-o încercare stângace de a justifica o decizie proastă, a spus că Guvernul a introdus taxa de 7 cenţi pentru a evita apariţia deflaţiei, fenomen care ar genera, spune ministrul, recesiune şi şomaj.
Trecând peste faptul că de obicei este invers, adică recesiunea provoacă deflaţie ş