Cinci universităţi importante din ţară solicită autorităţilor o evaluare clară a instituţiilor de învăţământ superior din România, cu scopul de a realiza o clasificare corectă.
Reprezentanţii celor cinci universităţi - Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj, Universitatea de Vest din Timişoara şi Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi - s-au reunit la Consorţiul Universitaria, de la Iaşi, pentru a discuta despre problemele din sistemul de educaţie.
„Instituţiile de învăţământ superior din România sunt judecate, în mod nedrept, pe baza unor criterii egalitariste” a precizat prof. univ. dr. Mircea Dumitru, rectorul Universităţii din Bucureşti, în deschiderea lucrărilor Consorţiului Universitaria.
În Statele Unite ale Americii, dintre cele 4000 de instituţii de învăţământ superior, doar 225 au dreptul de a organiza studii doctorale, în timp ce în Marea Britanie universităţile care pot oferi studii de doctorat reprezintă puţin peste 20% din numărul total al instituţiilor de învăţământ superior. „Prin comparaţie, în România toate cele 49 de universităţi publice au dreptul nediscriminatoriu de a organiza studii doctorale”, a subliniat prof. univ. dr. Vasile Işan, rectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”.
Cei 50 de reprezentanţi ai universităţilor au căzut de acord că este nevoie de o iniţiativă comună pentu ca diplomele să „nu mai reprezinte expresia unei presupuse voinţe colective”. „Rostul consorţiului este de a susţine elita învăţământului superior românesc”, a precizat şi prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul UBB Cluj.
Totodată, universităţile au tras un semnal de alarmă privind subfinanţarea cronică a educaţiei, în comparaţie cu resursele care trebuie angajate. Prof. univ. dr. Pavel Năstase, rectorul ASE, a susţinut nevoia „reanalizării finanţării pe stud