Deşi fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu a declarat public în repetate rânduri - iar premierul Ponta a confirmat - că el este cel care a propus încă din vară introducerea unei accize suplimentare de 7 cenţi pe litrul de carburant, ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, se face că a uitat. Voinea evită să spună cine a propus majorarea accizei la benzină şi motorină, însă a precizat că FMI a propus creşterea cotei unice de la 16 la 18%. Ministrul îl contrazice, astfel, pe premierul Victor Ponta, care a declarat pe 4 noiembrie a.c. că reprezentanţii FMI nu au avansat ideea creşterii cotei unice, însă nu s-ar fi opus unei astfel de măsuri, dacă Guvernul ar fi decis să o pună în practică.
„Cine a venit cu această măsură? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe măsuri pe masă (...), nu are rost să intrăm în astfel de detalii. Aceste măsuri se discută cu partea română şi noi le asumăm. O măsură care a fost pe masă, nu la solicitarea părţii române, şi pe care nu am adoptat-o, a fost creşterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii”, a spus Voinea, la PRO TV.
El a explicat că bugetul se construieşte pe un nivel al deficitului şi al veniturilor şi apoi trebuie acoperit golul care se naşte ca diferenţă între venituri, deficit şi cheltuieli. „Golul respectiv era de peste 5 miliarde de lei. (...) Inclusiv creşterea salariului minim a adus un plus la buget, pentru că pe sectorul privat sunt mai multe salarii minime decât în sectorul public”, a afirmat ministrul. El a arătat că măsura creşterii accizei cu 7 eurocenţi va aduce la buget 2,6 miliarde de lei.
Întrebat dacă banii din accize vor fi alocaţi exclusiv construcţiei de autostrăzi, Voinea a replicat că la nivel bugetar un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume.
„E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu artic