La câteva zile după ce ”Meșterul Manole” – prima opera rock din România, compusă de Josef Kappl, legendarul bassist al formației Phoenix, pe un libret de Victor Cârcu, unul dintre textierii celebri ai aceleiași formații – a fost publicată o cronică ce desfințează orice demers. Pe pagina de WordPress a fan-clubului Phoenix, s-a publicat articolul ”Masonul Manole, cronica unui eșec anunțat” – un text care lejer ar putea umple șapte pagini de ziar (fără poze) și care nu e asumat de niciun autor. Rând pe rând textul atacă fiecare personaj implicat în nașterea noii opere care își are originea în proiectul din 1973 al Phoenix-ilor, dar care, la momentul respectiv, a fost respins de cenzură.
”Cronică” antisemită
Postarea de pe blogul Fanclub Phoenix e un discurs antisemit, un atac la adresa protagoniștilor și artiștilor implicați în proiect, la limita dintre fascism și xenofobie. Kappl e numit ”evreu”, de parcă asta ar fi o tară. Nici ceilalți nu scapă. ”Cucerirea titlului Timișoara – Oraș European, la cheremul megalomaniei evreului circusant Kappl de cetățenie nemțească și nu israeliană, țiganului moldovean șef de lăutari Țăndărică, tot cetățean neamț și nu moldovean și a folkistului Baniciu, timișorean miticizat. A nu se confunda termenul cu mitic. Singurul aspect mitic la Mitică Baniciu este averea măricică pe care a strâns-o cântând piesele lui Covaci, timp de 40 de ani”, notează bloggul.
Ceva mai încolo Josef Kappl este numit mason. Restul, ”muzicanți de birt”. Despre Țăndărică se scrie că bate tobele prost. Prestația orchestrei și a invitaților e, în viziunea aceluiași autor necunoscut, ”jenabilă”.
”Masonul Manole” și organizații ”secrete”
”Te întrebi pe cine întrupeaza Kappl în outfit-ul ăla elegant de mason. Negru-vodă nu prea crezi să fi fost mason. În viziunea ta cel puțin, în viziunea lui Kappl, cine știe … Manole poartă rasă