După acuzaţii de corupţie, o mare companie farmaceutică anunţă că renunţă să mai sponsorizeze medici şi să recompenseze angajaţii în funcţie de vânzări. În ciuda intenţiilor, atenţiile sunt încă posibile.
După ce, la jumătatea acestui an, compania farmaceutică GlaxoSmithKline a fost acuzată în China că a folosit mai mult de 700 de intermediari şi agenţii de voiaj, pentru a mitui doctori şi avocaţi ca să le prescrie medicamentele, compania vine cu măsuri radicale. GSK a anunţat ieri "o serie de schimbări la nivel global în activităţile de vânzări şi marketing, cu scopul de a alinia activităţile derulate în interesul pacienţilor".
O măsură vizează renunţarea la obiectivele individuale de vânzări, angajaţii urmând să nu mai fie recompensaţi după asta (la noi se aplică din 2013). Decizia cea mai radicală vizează medicii. "Va începe un proiect prin care vor fi stopate plăţile către profesioniştii din domeniul sănătăţii pentru angajamentele acestora ca vorbitori şi pentru participarea la conferinţe şi congrese medicale, în România acest proces urmând să fie demarat în 2014".
În condiţiile acuzaţiilor de mituire şi conflict de interese, şi alte companii au luat măsuri apropiate, dar nu la fel de dure. Spre exemplu, EVZ scria recent despre faptul că Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) a renunţat la sponsorizarea congreselor medicale care au loc pe Valea Prahovei, în sezonul de iarnă, şi la malul mării, în sezon estival.
Sponsorizări la vedere
Despre intenţiile GSK, Dan Zaharescu, director executiv al ARPIM, spune că "se corelează cu alte decizii luate şi de Federaţia Europeană a Industriei Farmaceutice. La nivelul fiecărei companii, există decizii de transparentizare a relaţiei dintre profesioniştii din sănătate şi industrie, care pot fi radicale. Codul de Etică anunţat deja de ARPIM a fost dublat de curând de