Având drept criteriu accesul la informaţie şi la cultură, în istoria umanităţii, ar exista - uşor arbitrar - trei „etape” semnificative: oralitatea, cartea, audio-vizualul. Pornind de la opera lui Marshall McLuhan, în prezent, ne aflăm între „Galaxia Gutenberg” (inventatorul tiparului) şi „Galaxia Marconi” (inventatorul radioului).
Suntem înconjuraţi de cărţi, radio, televiziune şi internet. Prea puţin timp a trecut de când se citea la lumina lumânării. Acum, se citeşte din ce în ce mai puţin. Iar iletrismul începe - din nefericire - să devină un mare dezavantaj al omului modern. Să nu confundăm iletrismul cu analfabetismul. Există, la nivel planetar, din ce în ce mai multe persoane care - deşi ştiu să citească - nu reuşesc să înţeleagă pe deplin mesajul unui text, ideea principală dintr-un paragraf. Adică sunt iletrişti.
Lectura, un exerciţiu intelectual, ar trebui să înceapă în copilărie, să fie insuflată de părinţi şi de cei care se ocupă de educare.
Oana Bălănescu, bibliotecar la Biblioteca orăşenească Petrila, a iniţiat, la filiala bibliotecii din Cimpa, proiectul educaţional „Lectură versus Film”, un proiect aflat în plină desfăşurare, adresat elevilor din ciclul primar.
Despre ce este vorba? Cel mai bine ne lămureşte Oana Bălănescu: „Am pornit de la ideea concurenţei pe care o are lectura, adică imaginea sau filmul, de la faptul că, fără îndrumare din partea părinţilor, a dascălilor şi a bibliotecarilor, copiii se limitează la a urmări filmul/ desenul animat, fără a mai citi povestea. Cred că, mai ales la începutul formării noastre ca şi cititori, este nevoie de mare răbdare şi perseverenţă. Astfel, scopul principal al acestui proiect este ca elevii să conştientizeze importanţa lecturii, să devină interesaţi în a citi, să dobândească capacitatea de a face comparaţie între povestea scrisă şi cea regizată. Perioada de derula