Capturile de la frontieră din ultima săptămână sunt spectaculoase ca număr de persoane arestate, dar nesemnificative faţă de fenomenul contrabandei din România. Producătorii de ţigări, care ar fi trebuit să se bucure că vor vinde mai mult, sunt dezamăgiţi sau chiar îngrijoraţi. Dezamăgiţi pentru că "traficul adevărat nu se face cu sacoşa" şi îngrijoraţi pentru că o serie de modificări legislative în curs ameninţă să instituie filiere noi de contrabandă. Până acum, ineficienţa autorităţilor, care depistează doar a treizecea parte din marfa de contrabandă, a provocat pagube la buget de până la un milliard de euro pe an.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunţat pentru primele trei trimestre ale anului trecut o captură de 132 milioane ţigarete. Însă cele 132 milioane de ţigarete înseamnă 6,6 milioane de pachete. Ţinând cont că într-un camion încap 600.000 de pachete de ţigări, rezultă că organismele de control ale statului nu au reuşit să captureze decât puţin peste o încărcătură de camion pe lună. Astfel, în ultimii trei ani România a pierdut anual la buget între 500 milioane de euro şi un miliard de euro.
Doar un camion din 30 e depistat
Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications la JTI România, apreciază că totalul capturilor efectuate de orga-nismele de control ale statului este extrem de mic dacă ne raportăm la volumul estimat al contrabandei cu ţigarete la nivel naţional. „Capturile reprezintă 3-5% din totalul ţigărilor de contrabandă", ne-a declarat Gilda Lazăr.
Practic, din 30 de camioane care transportă lunar ţigări de contrabandă, doar unul este depistat. Controalele efectuate în ultimele luni indică un volum imens al contrabandei. În octombrie 2010, într-o zi, la Giurgiu a fost făcută o captură de 900.000 pachete de ţigarete provenite din Grecia, plasate în două camioane şi care valora