Statul va fi obligat să aloce şi mai mulţi bani de la buget pentru a plăti către Bechtel lucrările din acest an, dacă euro continuă să crească. Sursa: Călin Ilea
Costul Autostrăzii Transilvania creşte cu fiecare zi în care leul eşuează în lupta cu euro. Plăţile către americanii de la Bechtel se fac în moneda europeană, iar contractul negociat nu prevede un curs fix. La un curs de 4,2 lei/euro sau chiar 4,5 lei/euro, cum prevăd analiştii, americanii vor încasa în acest an sute de milioane de lei în plus.
În condiţiile în care anul viitor vor începe lucrări şi pe alte două tronsoane ale autostrăzii, respectiv Cluj Vest - Mihăileşti şi Mihăileşti - Suplacu de Barcău, totalizând circa 140 de kilometri, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cerut un buget de peste o jumătate de miliard de euro pentru acest proiect.
La un curs leu/euro sensibil mai mare decât cel de anul trecut, americanii vor încasa în plus cu peste 320 de milioane de lei mai mult, decât dacă suma respectivă ar fi fost calculată la cursul mediu de anul trecut, de 3,827 lei pentru un euro. „Noi primim banii de la buget în lei. Plăţile la lucrări se fac însă în euro la cursul zilei, dar TVA-ul aferent se plăteşte în lei“, ne-a declarat fostul director general al CNADNR, Dorin Debucean.
Urmează primele plăţi la un curs de peste 4 lei/euro
Potrivit Anexei 2 a contractului cu Bechtel, renegociat în 2005, Ministerul Transporturilor este obligat să depună în avans în contul companiei o treime din suma necesară lucrărilor programate pentru anul în curs, astfel că, după aprobarea bugetului, guvernul ar trebui să înceapă imediat plăţile către americani.
Compania de autostrăzi mai are de achitat către Bechtel circa 74 de milioane de euro (317 milioane de lei) pentru lucrările realizate în ultimele lun