Din păcate, previziunile rezervate ale analiştilor pentru 2010 s-au adeverit. Cu un spor aproape nesemnificativ, deşi îmbucurător, al economiei în trimestrul trei, recesiunea încă nu s-a încheiat. Conform unor cercetări recente, neîncrederea angajaţilor români în măsurile propuse pentru ieşirea din criză a atins maximul ultimilor ani, iar optimismul acestora s-a diminuat drastic. Schimbările din ultimele şase luni au afectat profund nu numai economia ţării, ci şi profilul românilor, mai neîncrezători şi mai rezervaţi atunci când privesc spre evoluţia ţării în 2011. Se vorbeşte tot mai mult în ultimul timp despre eficientizarea activităţii companiilor, despre controlul costurilor şi despre motivarea angajaţilor. Mai exact, se caută metode prin care aceste trei lucruri să nu se influenţeze la modul negativ, în sensul că se doreşte ca personalul să rămână foarte motivat şi în 2010, chiar dacă, de exemplu, nivelul bonusurilor acordate de sărbători va fi menţinut la nivelul din 2009.
În aceste condiţii, nici nu este de mirare că moralul este la cote dintre cele mai scăzute, iar frica şi nesiguranţa se insinuează tot mai puternic în conştiinţa celor care încă mai au un loc de muncă. Este foarte probabil ca în multe companii sfârşitul de an, cu petrecerile care vor avea loc, dacă vor avea loc, să nu reprezinte, de fapt, decât un oftat de uşurare din partea celor care participă la ele, respectiv un oftat de teamă tot din partea acestora, atunci când se uită înspre 2011. Însă, sunt şi companii cărora le-a mers şi le merge bine încă, în ciuda crizei: IT-ul, serviciile de tip call-center, vânzările, ca să amintim doar câteva, au continuat să crească. Provocarea cea mai mare acum este să se menţină moralul angajaţilor cu aceleaşi beneficii, şi să li se mai ceară încă un an de răbdare. Câştigători vor fi cei care vor şti să facă acest lucru, şi, temporar, cei care îşi