Trei tineri romani au furat, in noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, mai multe tablouri din muzeul Kunsthal din Rotterdam.
Ingeniosi si bine antrenati in spargeri, cei trei suspecti (sa le spunem asa deocamdata) au fentat sistemul de securitate cu raze laser, au "ridicat" cele sapte panze semnate de Picasso, Matisse, Monet, Gauguin si Lucian Freud si au reusit sa iasa din muzeu in mai putin de trei minute, inainte ca politistii olandezi sa ajunga la fata locului dupa ce au fost atentionati de alarma.
Problemele au inceput dupa ce tinerii romani si-au demonstrat abilitatile de jefuitori, in momentul in care ar fi trebuit sa se activeze cunostintele elementare pe care orice hot de opere de arta trebuie sa le aiba: informatii despre "produsele" furate, relatii in lumea dealerilor, care sa vanda mai departe capodoperele catre "lumea buna" cu bani, si o discretie absolut necesara oricarui grup infractional profesionist.
Geniul hotilor romani s-a incheiat dupa ce s-au facut nevazuti cu tot cu panzele celebre.
Parte din informatiile care urmeaza devin fantastice prin incredibilul pe care-l contin. Povestea e rupta dintr-o opera suprarealista.
Cei trei ajung in tara cu panzele, aduse se pare in trei perne, si incep sa caute potentiali clienti pentru "marfa". Specialistii estimeaza ca tablourile ar fi valorat, vandute separat, peste 200 de milioane de euro. Un detaliu care le-a scapat celor trei sau o informatie cu care nu ar fi avut oricum ce face, si de-ar fi stiut-o, intrucat nu au gasit pe nimeni interesat sa le cumpere.
Insa cei trei abia auzisera de Picasso, pe Matisse l-au tinut minte pentru ca aducea cu masina coreeana Matiz. Pe Gauguin l-au scris "cum se aude": Goghen. Aceste picanterii rasuflau dupa arestarea lor si au provocat un val national de bascalie si misto la adresa "inculturii" hotilor