În cadrul testelor PISA, România a întregistrat în 2012 un progres semnificativ de 4,9 puncte faţă de evaluarea precedentă din 2009.OECD a publicat marţi rezultatele anchetei internaţionale PISA privitoare la performanţele şcolare în 2012. Această testare globală la care au participat 510 000 elevi din 65 de ţări îşi propune să evalueze capacităţile elevilor de 15 ani în ce priveşte matematica, lectura şi ştiinţele naturii.
Rezultatele sunt de natură să pună Occidentul pe gânduri: Regiunea Shanghai din China, Singapore, Hong-Kong şi Taipei se află în fruntea clasamentului. Prima clasată dintre ţările occidentale, Elveţia, se află pe locul al 9-lea fiind urmată de Olanda, Estonia, Finlanda, Canada, Polonia, Belgia şi Germania, care şi-a îmbunătăţit şi ea performanţele faţă de evaluarea anterioră. România se află pe locul 45, dar este îmbucurător că performanţele elevilor săi au crescut faţă de 2009. La matematică scorul a crescut semnificativ cu 4,9 puncte, la lectură şi înţelegere cu 1,1 puncte şi la ştiinţe cu 3,4 puncte.
În Europa, o creştere semnificativă a performanţelor a fost înregistrată de Polonia care a reuşit, de asemenea, să ocupe o poziţie de frunte în cadrul continentului. Finlanda în schimb, fosta lideră europeană, a pierdut teren, iar, dintre ţările mari, Franţa a înregistrat şi ea un recul alarmant.
Problema României continuă să se pună, în ciuda acestui progres relativ. Din Europa doar Bulgaria, Cipru şi Albania stau mai rău.
În ce priveşte matematica, care a reprezentat partea cea mai importantă a acestui test, România se plasează sub media globală. Raportul propune o analiză mai complexă a relaţiilor care pot fi stabilite între mijloacele care sunt investite în educaţie (investiţii, salariile profesorilor) metodele de lucru, ambianţa generală şi rezultatele obţinute. Fără să putem intra în detalii să menţionăm