Sistemul de sănătate e informatizat de ieri. Criticii spun însă că, pentru eficienţă, e nevoie şi de card de asigurat, dar şi de o monitorizare mai eficientă. Sursa: EVZ
De ieri, casele de asigurări pot controla mai bine reţetele eliberate de medicii de familie, dar şi activitatea farmaciilor şi a furnizorilor de servicii medicale. Sistemul Informatic Integrat Unic (SIUI), demarat din 2002, e funcţional sută de sută.
Prin informatizare se urmăreşte eliminarea fraudelor în asigurările de sănătate, spun oficialii. "Până la apariţia cardului şi a fişei electronice nu are o mare funcţionalitate", comentează criticii, care adaugă că, pe lângă implementare, e nevoie şi de monitorizare, iar la acest capitol suntem "dezastruoşi".
Bază de date completă cu asiguraţii din România
Versiunea centralizată a SIUI deţine o bază de date complexă despre toate categoriile de asiguraţi: pensionari, persoane coasigurate, persoane cu diferite grade de invaliditate, elevi, studenţi, nou-născuţi şi este pregătită pentru introducerea de anul viitor a Cardului Naţional de Sănătate, a Fişei Electronice a Pacientului şi a Prescripţiei Electronice.
"În România, înainte de implementarea SIUI, în evidenţele medicilor de familie figurau 27 de milioane de asiguraţi. Informatizarea sistemului a adus listele de pacienţi la nivelul real (19 milioane de asiguraţi), reducând proporţional cheltuielile bugetare", a declarat Lucian Duţă, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Prin introducerea CNP-ului unui pacient, acesta poate fi verificat dacă nu figurează pe listele mai multor medici de familie. În plus, sistemul verifică şi validează serviciile medicale, luând în considerare întregul complex de date despre asigurat, despre medic sau furnizor. Sistemul decontează un serviciu medical doar dacă sunt respectate î