În grădina din spatele unei şcoli bucureştene se cultivă salată, roşii, căpşuni şi cam tot ce se găseşte în piaţă zilele acestea, gospodarii fiind copii de 8-12 ani, toţi la fel de entuziasmaţi de ce învaţă şi, mai ales, de masa la comun cu meniu alcătuit din ce au cules, care încheie ziua de lucru.
O mână de tineri pe la 30 de ani, membri ai organizaţiei România în Tranziţie din reţeaua Transition Towns, învaţă copiii de la Şcoala "Ferdinand I" din Capitală despre natură, hrana pe care aceasta o oferă şi cum să o obţină în mod inteligent şi protejând în acelaşi timp mediul.
Toate aceste principii esenţiale sunt asimilate de copii în modul cel mai simplu şi mai plăcut, sâmbătă de sâmbătă, în "Grădina din curtea şcolii", după cum se intitulează proiectul.
Copiii şi voluntarii vin dimineaţa şi pleacă pe la prânz, după ce iau masa împreună. Cei mici plivesc straturile, dau şi cu sapa, dar cel mai mult se zbenguie, mai ales când udă grădina cu furtunul. Pot alerga şi în picioarele goale pe iarbă, pentru că aici se ştie ce e pe fiecare centimetru pătrat. Cunosc cam toate plantele din grădina lor, dar au în continuare întrebări.
Sâmbătă dimineaţă, sunt opt copii care au venit la şcoală să se ocupe de grădină, alături de patru voluntari. Coordonatorul proiectului, Ionuţ Bădică, povesteşte despre începuturile grădinii, întrerupându-se când are de răspuns la câte o întrebare a copiilor - "Da, aia-i mentă" - sau când le atrage atenţia acestora - "Gicuţă, nu-l mai stropi, te rog!".
"Din februarie ne-am strâns, cu 80 de copii. Pur şi simplu, erau curioşi, era o activitate nouă în şcoală. Pe parcurs, s-au mai triat. (...) Doamnei directoare i-a plăcut ideea. Practic, şcoala asta ne-a ales pe noi", spune Ionuţ.
Astfel, în nici jumătate de an, au făcut dintr-un mic spaţiu înverzit, unde directoarea pusese nişte lavandă şi pe care se mai afla