Într-un articol din ZF de săptămâna trecută semnalam că problema cea mai gravă cu care se confruntă în aceste zile mediul de afaceri este neplata facturilor între firmele private şi faptul că instrumentele de plată (cecul, biletul la ordin etc. ) sunt discreditate ca modalităţi de garantare a plăţilor.
Din întâlnirile cu peste 300 de întreprinzători privaţi avute în ultimele trei luni în cadrul Centrului de consiliere şi asistenţă în afaceri al AOAR şi WIFI (Centrul de training al Camerei de comerţ a Austriei) a rezultat că 25-30% din sumele datorate şi pentru care s-au emis instrumente de plată au întârzieri de peste 90 de zile la încasare. A rezultat de asemenea că acest procent este în creştere, neîncrederea firmelor în instrumentele de plată fiind subiectul cel mai des adus în discuţie de întreprinzători. Problema e comună din Vaslui la Satu Mare şi Bucureşti: "Nimeni nu mai are încredere să facă afaceri cu nimeni decât cu banii jos".
În sistemul bancar, "creditele neperformante au atins 17% şi vor continua să crească pe termen scurt", declara săptămâna trecută dl. Cristian Popa, viceguvernatorul BNR. Evoluţia acestora depinde de perspectivele creşterii economice, încrederea consumatorilor şi disponibilitatea băncilor de finanţare.
Băncilor li se cere să fie mai active în restructurarea creditelor neperformante şi vânzarea lor; altfel totul se va transforma în costuri de finanţare mai ridicate induse de provizioane în creştere.
Problema ţine de repunerea creditorilor în drepturile lor.
Este foarte uşor să criticăm băncile pentru comportamentul lor abuziv (şi probabil că parte din critici sunt juste) şi să-i deplângem pe datornici (fără să ne şocheze, în cele mai multe cazuri, inconştienţa acestora). Când însă neplata datoriilor riscă să ţină de morală socială, reflectată şi de reglementări legale şi decizii în justiţie vădit favorabi