Agentia de Monitorizare a Presei a lansat raportul anual privind libertatea presei in Romania.
Principale concluzii:
• Politizarea industriei s-a accentuat, mulţi politicieni sau consilieri politici de anvergură au devenit patroni sau manageri de presă, înainte de anul electoral 2012.
• Stagnarea pieţei de publicitate a contribuit la înrăutăţirea situaţiei economice a presei, cea mai afectată fiind presa scrisă. În acest context, puterea advertiserilor a crescut, iar presiunile lor asupra spaţiului editorial au afectat adeseori dreptul publicului de a fi informat şi libertatea de exprimare a jurnaliştilor.
• Statul a redevenit unul dintre principalii actori de pe piaţa de publicitate, însă multe din contracte au fost acordate netransparent şi preferenţial.
• Publicitatea din fonduri publice a fost din nou folosită ca vehicul de promovare a actorilor politici.
• Marile concerne de presă internaţionale au continuat să-şi restrângă activitatea în România pe fondul crizei şi al concurenţei neloiale.
• Calitatea actului jurnalistic a continuat să se degradeze. Informaţia relevantă din perspectiva interesului public a fost sufocată de dezbateri sterile pe televiziunile de ştiri.
• Jurnalismul de investigaţie s-a refugiat în online şi a devenit preponderent o preocupare a jurnaliştilor freelance.
• Presa nu-şi stabileşte întotdeauna independent agenda zilnică, ci preia informaţia prioritizată de către grupuri de presiune, politice şi financiare.
• Organizaţii non-guvernamentale au devenit un furnizor de informaţie de interes public de calitate compensând vidul lăsat de presa dezinteresată de astfel de teme.
• TVR nu a reuşit să se elibereze de stigmatul controlului politic. Fostul director al ştirilor şi majoritatea comentatorilor prezenţi pe canalele TVR sunt cunoscuţi pentru opiniile lor favorabile partidului de