Doi giganti industriali europeni, EADS si BAE Systems, progreseaza spre o fuziune care ar face din cele doua companii liderul mondial al aeronauticii si apararii si multinationala cea mai ambitioasa si mai complexa incercata vreodata, scrie AFP.
EADS, producatorul germano-franco-spaniol al Airbus si al rachetei Ariane, si britanicul BAE Systems, care produce portavioane, submarine si blindate, au anuntat miercuri ca sunt in negocieri avansate pentru o fuziune. O "lovitura militara supriza" pentru Financial Times.
Noua companie, daca va vedea lumina zilei, va avea o cifra de afaceri cumulata de 78 de miliarde de euro, mult in fata Boeing si Lockheed Martin, cei doi lideri americani. Noul ansamblu va fi detinut in proportie de 60% de actionarii EADS si de 40% de cei ai BAE, urmand sa fie cotat pe bursele din Londra, Paris, Frankfurt si Madrid.
Complexitatea proiectului a speriat investitorii.
Cu o paleta de produse care merg de la avioane la submarine, elicoptere si sateliti trecand prin tunuri si cybersecuritate, noua societate va fi prezenta pe toate pietele mondiale.
Va avea unitati de productie sau de asamblare in America de Nord, in Europa, in China, in Australia, in Brazilia si in India, in conditiile in care rivalii lor americani produc in primul rand in Statele Unite.
Statele europene isi vor conserva optiunile individuale, in timp ce Boeing nu este expus decat presiunilor de la Washington.
Cele doua grupuri prevad emiterea de actiuni speciale pentru guvernele german, britanic si francez, si sa conserve o stricta separatie a anumitor activitati de aparare in Statele Unite.
Pentru capitalele europene o problema dificila este pastrarea pe plan intern a cat mai multor locuri de munca si unitati de productie. Berlinul si Londra au dat semnale incurajatoare, Parisul are o pozitie