La Festa de Spiro Scimone Regia: Galin Stoev Cu: Catherine Hiegel, Gérard Giroudon, Serge Bagdassarian Les Précieuses ridicules de Molière Regia: Dan Jemmett Cu: Catherine Ferran, Catherine Hiegel, Michel Favory, Andrzej Seweryn, Serge Bagdassarian, Florence Janas Faimoasa La Comédie-Française, pe a cărei „siglă“ stă scrisă, cu mîndrie, data inaugurării (1680), e echivalentul teatral francez al moaştelor de sfinţi purtate prin colonii, primite cu evlavie şi deferenţă. Nu există, în Europa, un simbol naţional mai respectat şi mai fidel sieşi decît Comedia Franceză – iar printre răuvoitori umblă vorba că nici teatru mai mort nu există. Şi totuşi. Singurul teatru „de repertoriu“ din Franţa (împreună cu Théâtre National de Strasbourg, unicele funcţionînd cu actori angajaţi, al căror statut, cel puţin la Comédie, e în palpabila vecinătate a zeităţii) a supravieţuit secolelor făcînd reverenţe lui Molière şi tradiţiei teatrale prin eterna căutare a compromisului ideal cu tendinţele contemporaneităţii, respectîndu-şi condiţia existenţială (montarea marelui repertoriu francez), dar încercînd să nu piardă pasul cu lumea zilei de azi. Iar turneul de cîteva luni bune în estul Europei face parte din aceeaşi strategie de persuasiune în direcţia modernităţii celui mai conservator dintre teatrele continentului. Motiv pentru care la Sofia, Bucureşti (la Teatrul Odeon, pe 19, 20 şi 21 noiembrie), Varşovia etc. au călătorit două spectacole (într-unul singur) în care textul contemporan şi cel clasic, cel străin şi cel francez, regizorii nefrancofoni şi actorii francezi s-au întîlnit pe aceeaşi scenă, în spiritul „unităţii în diversitate“ susţinut de Franţa cu ocazia preşedinţiei ei la Consiliul Uniunii Europene. Regizorul bulgar Galin Stoev (la 39 de ani, într-un moment delicat al carierei, între confirmarea ca tînără speranţă şi clasicizarea ca nume inevitabil al teatrului c