Daca treceti prin orasele tarii si va uitati pe stalpi sau pe panourile destinate publicitatii electorale o sa remarcati cat de precare sunt mesajele cu care candidatii isi intampina si vor sa isi cucereasca alegatorii. In Dambovita, un candidat promite "Bine pentru toti!". La Satu Mare, un candidat promite ca daca va fi reales, va face a treia minune din viata sa. Omul a fost sef de coloana, nu va inchipuiti ca avem de-a face cu un heruvim. Un altul promite "Justitie egala!" iar altcineva, mai modest probabil, si-a pus pe afis un banal "La bine si la greu!".
Toate afisele pe care le-am vazut au poza uriasa, care nu lasa loc de mesaje prea consistente- maxim doua randuri in genul celor de mai sus. De parca in cabina, buletinul de vot ar include in dreptul numelui si fotografia candidatului, ca sa fie mai usor recognoscibil (mi-a placut cuvantul). Care sunt insa asteptarile populatiei, nu e usor de dedus. Cateva cifre, grafice si tabele ne pot ajuta sa imaginam sloganuri personalizate pe regiuni, tipuri de gospodarii ori alte criterii relevante.
Sa luam mai intai bugetele de cheltuieli ale populatiei, in 2011, pe trimestre. Nu le-am luat judet cu judet intrucat spatiul nu ne-ar fi permis.
Grafic: Bugetul de cheltuieli, total gospodarii. Medii lunare pe gospodarie (lei)
Important pentru un candidat este sa caute modul in care cheltuielile administrative la nivel de familie pot fi reduse. Ma refer la taxele si impozite locale, nivelul lor putand fi ajustat doar prin cresterea veniturilor la bugetele locale (asta inseamna un mecanism de atragere a investitiilor, facilitati acordate, o mai buna colectare locala samd). Exista zone in care dezinteresul este urias, cu toate ca efortul financiar pentru punerea in valoare a acestora ar fi modest. (un exemplu este Pucioasa, ca sa nu se spuna ca vorbesc fara a ma referi