Piaţa farmaceutică din România creşte spectaculos. În primele nouă luni ale anului vânzările de medicamente s-au majorat cu 24,2% faţă de perioada similară din 2009, până la nivelul de 7,3 miliarde de lei (aproximativ 1,7 miliarde de euro)
Cel mai mare avans al vânzărilor se înregistrează în cazul medicamentelor oncologice, de 47,8%.
Românii au cumpărat astfel de tratamente în valoare de 1,59 miliarde de lei. Doar medicamentele destinate afecţiunilor cardiovasculare au o valoare mai mare, în ultimele 12 luni, de 1,78 de miliarde, în creştere cu 20,8% faţă de anul trecut, potrivit unui studiu al companiei Cegedim, companie care furnizează la nivel mondial date şi servicii de marketing şi vânzări pentru industria farmaceutică.
Deşi cifrele surprind expansiunea pieţei de profil, jucătorii care activează pe ea spun că se confruntă cu numeroase probleme, printre care termenele lungi de plată către farmacii, de peste şase luni, faţă de o medie europeană de 45 de zile. "Astfel, avem pe piaţă credite comerciale sau financiare de peste un miliard de euro. În condiţiile unei lichidităţi scăzute şi a unei puteri de cumpărare reduse, acestea angrenează riscuri importante atât pentru companiile producătoare, cât şi pentru distribuitori şi farmacii", a declarat Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Statul ia mâna de pe mulţi pacienţi
Nivelul mare al arieratelor rămâne cea mai clamată dificultate a farmaciilor autohtone. La mijlocul lunii octombrie, ministrul Sănătăţii spunea că a plătit farmaciilor din ţară arierate de peste 2 miliarde de lei după ce la rectificarea bugetară din august 2010 ministerului i s-a atribuit suma de 2,9 miliarde de lei.
O altă dificultate majoră a pieţei farmaceutice din România este că se adresează unor consumatori a căror putere de cumpărare scade şi pentru care statul a decis să cheltuie tot mai puţi