Reducerile făcute de magazinele din Istanbul – de la producătorii de baclavale la mărcile de lux – îi aduc cot la cot la cumpărături pe europeni, iranieni şi israelieni. Cele 40 de zile ale Festivalului de cumpărături de la Istanbul pică în perioada în care trei religii sărbătoresc trei mari sărbători.
„Indirim" (adică „reducere") este cuvântul-lege la Istanbul în aceste zile. Iar „Alişveriş" este, în turcă, numele festivalului de cumpărături ce are loc - pentru străini şi turci şi deopotrivă - în vechiul Constantinopol. O perioadă de 40 de zile (18 martie - 26 aprilie) aleasă cu grijă: exact în acest interval se intersectează trei sărbători mari pentru trei religii - Paştele, Pesah (pentru mozaism) şi Nauruz (Noul An iranian). Marea diferenţă faţă de alte festivaluri de shopping din lume (Dubai, India, Singapore) este că „Alişveriş" se bazează pe reducerile la produsele din noile colecţii.
Citiţi şi: VIDEO Nu numai românii se calcă în picioare la inaugurarea magazinelor. Vezi ce se întâmplă şi în străinătate
Discounturi şi mici „Trucuri"
În jocul atragerii clienţilor au intrat zeci de mii de magazine din Istanbul, de la cele care vând baclavale şi cafea până la emblemele luxului internaţional precum Gucci, Prada sau Vuitton. Discounturile sunt între 20 şi 30% pentru produsele proaspăt lansate ale marilor firme şi merg până la 70% pentru colecţiile vechi.
Bazarul de condimente, una dintre principalele atracţii ale oraşului Foto: Eliza Frâncu
La eveniment participă toate mallurile din Istanbul (şi sunt nu mai puţin de 90, urmând ca peste doi ani numărul lor să fie de 140!), iar unele dintre magazine sunt deschise 24 de ore din 24. Totul este pigmentat cu evenimente culturale (în special concerte) care au loc fie în mall-uri, fie pe marile artere comerciale precum Nişantaşî, Bagdat sau Taksim.
@N_