După mai multe zile de paralizie a traficului aerian, Bruxelles-ul a decis să gestioneze criza. Se bănuieşte că haosul a fost provocat de o contagiere generată de un ordin britanic. Jumătate din spaţiul aerian a fost liber de cenuşa vulcanică, fapt ce a permis să se realizeze jumătate din zborurile programate de companiile aeriene, potrivit lui Diego Lopez Garrido, secretar de stat pentru probleme europene, care s-a reunit cu Eurocontrol, agenţia ce tutelează traficul aerian în Europa şi cu Siim Kallas, comisarul european al transporturilor. Potrivit lui Kallas, "situaţia este intolerabilă şi nu se mai poate aştepta până ce norul va dispare", notează ziarul El Pais, monitorizat de Agerpres.
Decizia reluării zborurilor se va face în doi paşi: primul, o reuniune tehnică coordonată de Eurocontrol, cu prezenţa Comisiei Europene, a responsabililor aeroporturilor, ai liniilor aeriene şi a tuturor părţilor implicate în conflicat pentru a evalua situaţia şi "a adopta decizia potrivit căreia, menţinând securitatea ca principal obiectiv, să se permită deschiderea progresivă a spaţiului aerian", a explicat Lopez Garrido şi, al doilea, citarea pentru o videoconferinţă a miniştrilor transporturilor, care să transpună în fapte măsurile Consiliul tehnic de dimineaţă. Obiectivul este ca cele convenite să se aplice în mod coordonat, "deşi decizia finală depinde de autorităţile naţionale şi de toţi operatorii", a conchis Kallas.
Primele decizii, luate sub imboldul faptelor, au fost contrazise de mai multe companii aeriene care au decis să realizeze zboruri în acest sfârşit de săptămână. "Nu a fost remarcată o influenţă nocivă", a spus Lopez Garrido. Kallas recunoaşte că din această "peripeţie" trebuie trase mai multe învăţăminte de viitor. Şi care a avut ca origine estimările Centrului de Consiliere asupra Cenuşii Vulcanice (VAAC) din Londra pentru a lua decizia