In 2005, bugetul total pentru acest program este de un milion de euro. De patru ani, Fondul Europa nu a reusit sa acopere necesarul de informare despre probleme legate de UE, resimtit acut in Romania. Drept dovada ca romanii inca nu stiu ce-i asteapta dupa 2007 stau chiar declaratiile celor intervievati: „pana la integrare, nu vom fi bine informati pentru a intelege avantajele si riscurile".
Pe ansamblu, asa cum arata un studiu realizat de Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni (ANBCC), aproape 80% din persoane considera ca nu sunt deloc sau suficient informate in privinta procesului de aderare la Uniunea Europeana.
Printre cauzele lipsei de informare au fost enumerate: „informatii prea multe, greu de ales", „nu intereseaza pe nimeni sa spuna omului simplu ce-l asteapta", „in TV si in radio nu am incredere, pentru ca spun doar ce-i avantajeaza pe politicieni". Incercand din nou sa suplineasca, pe cat posibil, declarata lipsa de informatii, Fondul Europa si-a dublat bugetul pentru anul 2005.
„Fata de anul trecut, s-au schimbat prioritatile programului. Cat priveste criteriile de eligibilitate si cele referitoare la parteneri, au ramas la fel", spune Ioana Marchis, coordonatorul programului din partea Centrului de Informare al Comisiei Europene.
Acum, sunt patru prioritati: stimularea dezbaterii publice privind valorile Uniunii Europene in relatie directa cu valorile romanesti, aducerea informatiei europene mai aproape de casele oamenilor, adaptarea informatiei europene la nevoile unor grupuri specifice, sustinerea dezvoltarii de retele active si functionale de informare europeana la nivel local si regional Este de asteptat ca si anul
acesta sa fie depuse cateva sute de proiecte. Anul trecut, au fost finantate numai 26, dar abia dupa ce s-a lansat o licitatie suplimentara. Si, paradoxal