Creşterea costurilor cu utilităţile şi forţa de muncă, precum şi lipsa semnalelor de revenire a pieţelor nu îi împiedică pe unii investitori să parieze pe piaţa românească în continuare. Ce mai are totuşi de oferit România companiilor interesate să-şi multiplice profitul?
Indiferent de câte crize economice vor apărea, România îşi va păstra întotdeauna avantajul poziţionării strategice. Pe acest lucru au mizat şi grecii de la Olympus, care au inaugurat în 2011 primul lor proiect greenfield de anvergură din România, o fabrică de lactate în judeţul Braşov, cu o investiţie de 55 de milioane de euro. „În momentul în care am luat decizia de a extinde grupul Olympus în afara ţării-mamă, Grecia, am luat în calcul mai multe opţiuni, pe care le-am analizat cu mare atenţie. În primul rând, piaţa pe care doream să ne dezvoltăm trebuia să răspundă obiectivului nostru clar: să ne dea posibilitatea de a transforma fabrica noastră într-un hub regional, care să deservească mai multe pieţe cu uşurinţă. România a venit, aşadar, firesc”, povesteşte Ilias Pliatsikas, directorul general al subsidiarei locale.
În afară de poziţia favorabilă, au mai fost câţiva factori care au înclinat balanţa în favoarea României: calitatea materiei prime şi cea a forţei de muncă, încă rentabilă, adaugă Pliatsikas.
Aproape de furnizori
Pentru alegerea locului de amplasare a noii fabrici, grecii au mai luat în calcul factori precum accesul uşor la materia primă. „În momentul în care am realizat planul de afaceri în vederea construirii noii fabrici, ne‑am uitat la mai multe condiţii pe care locul de amplasare a acesteia ar trebui să le îndeplinească. În primul rând, să fie situat într-o zonă care să ne asigure accesul uşor la materia primă, adică la fermele de la care luăm lapte”, explică directorul general al Olympus Diary Industry. În al doilea rând, grecii au vrut