Luxul nu vine din cât de multe lucruri ai, ci din cât de bine sunt făcute şi din cât de mult le preţuieşti. Drept dovadă, în timp ce criza redesenează tiparele retailului vestimentar, românii reînvie o meserie foarte la modă în anii ‘60 - tailoring-ul sau croitoria pe comandă
Criza economică i-a făcut pe selecţii clienţi români ai croitoriei la comandă să-şi regândeasă obiceiurile de cumpărare. Dar nu în sensul că renunţă la hainele lucrate pe măsură, ci că le preferă pe acestea celor de-a gata. „Au realizat că cea mai bună cale către cumpătare e chiar aceea de a face achiziţii poate puţin mai sumpe, dar mai bune“, explică paradoxul Alex Moise, care, împreună cu prietenul lui, Alex Drăgan, a pornit, exact în urmă cu un an, afacerea Sarto, care vinde "made-to-measure" accesibil“, pentru a păstra o licenţă a lui Drăgan.
Lista celor care oferă asemenea servicii în România nu este, de altfel, foarte lungă: după ce nume cu rezonanță precum Casa Frumoasă Store (vinde Scabal, Brioni, Tom Ford), italienii de la Ermenegildo Zegna (din portofoliul Alsa Boutiques) sau românii de la Zenonni au cucerit segmentul de lux, în ultimii patru ani şi-au croit - la propriu - locul în piaţa locală - însă pe nișa vestimentaţiei lucrate la comandă, care se încadrează în segmentul mediu de preț -, şi brandurile autohtone Sarto, „Tudor. Personal Tailor“ sau „Alexandru Ciucu“. Şi fiecare lucrează să alimenteze garderobele politicienilor, ale oamenilor de afaceri, ale ambasadorilor şi diplomaţilor din ţară, dar şi ale avocaţilor, antreprenorilor sau la nivel middle management.
„Nu ne ducem spre lux“, ţine să precizeze Moise, „noi vindem un produs premium. Suntem o alternativă la retailul clasic, dacă vreţi“. Criza - îl completează Drăgan - „i-a împins pe mulţi clienţi din zona de retail în zona de "made-to-measure" pentru că se uită mult mai atent la câţi ba