Era sala plina la prima proiectie din cele trei pe care filmul lui Radu Muntean - "Marti, dupa Craciun" - le are la Cannes. Criticul Magda Mihailescu mi-a spus ca a auzit doi jurnalisti francezi spunand ca vor sa vada filmul pentru ca au aflat ca e bun. Slava Domnului, asa e. Intr-o ora si 39 de minute, Radu Muntean te tine cu nodul in gat de la inceput si pana la sfarsit.
Mimi Branescu, Mirela Oprisor si Maria Popistasu sunt colturile unui triunghi amoros in acest film de o naturalete rara care studiaza dizolvarea unui cuplu contemporan. Nimic nu e discordant, nimic exagerat. Paul are o familie aparent fericita cu Adriana si fetita lor, dar are de ceva timp si o amanta. Necazul e ca o iubeste si ca trebuie sa ia o decizie. Sarbatorile de iarna sau Pastile functioneaza uneori ca niste regularizari, nu doar ca prilej de teatru social - cadouri, salata boeuf, oua umplute si vazut socrii -, deoarece celor cu viata dubla le accentueaza sfasierea interioara. Cu cine stai? Cum te imparti? Cine are intaietate? Ce faci cu viata ta?
Scenariul scris de Radu Muntean impreuna cu traditionalii sai colaboratori Razvan Radulescu si Alexandru Baciu nu are nicio nota falsa si e de o extrema limpezime. Totul pe ecran se petrece ca in viata, atunci cand persoanele implicate au o anumita educatie - nimic din scenele istericoide pe care le vedem mai nou pe micul ecran in asa-zise reality-show-uri. Dar in spatele acestui bun-simt si in spatele acestei retineri care caracterizeaza si regia, si interpretarile, si imaginea lui Tudor Lucaciu, filmul te tine cu nodul in gat din momentul in care afli intriga si pana la sfarsit.
Trailerul filmului "Marti, dupa Craciun":
Regizorul tine atat de strans firul incat nici momentul adevarului nu functioneaza ca un adevarat catharsis - nici pentru personaje, nici pentru spectatori. Asa e si in vi