Cele 4.000 de unitati inchise dintr-un total de 91.000 de magazine si restaurante care reprezinta comertul local cu bunuri de larg consum au fost paiele puse pe foc in cazul businessurilor distribuitorilor si producatorilor loviti anul trecut de contractia consumului.
Inghetarea creditarii si ofensiva puternica a lanturilor internationale de magazine au scos de pe piata aproximativ 3.200 de magazine din comertul traditional, majoritatea de dimensiuni mici (chioscuri) si alimentare si 1.100 de restaurante, potrivit unui studiu realizat de MEMRB in sectorul FMCG.
Anul trecut s-au inchis aproape 2.000 de alimentare, iar numarul chioscurilor s-a redus cu 9% fata de 2008. In plus, cateva mii de magazine erau la finele anului la limita supravietuirii, pentru ca furnizorii au blocat livrarile pentru a-si pune propriile businessuri la adapost.
Macromex, cea mai mare companie specializata pe distributia alimentelor congelate, cu afaceri de circa 120 mil. euro, avea la finele anului trecut livrari blocate la 15% din clienti, adica aproximativ 1.100 de magazine, din cauza creantelor nerecuperate de la acestia, potrivit datelor furnizate de distribuitor.
La randul sau, distribuitorul Elgeka-Ferfelis, cu afaceri anuale de peste 70 mil. euro, a blocat livrarile anul trecut la aproximativ 15% din cei 14.000 de clienti directi din cauza inchiderii magazinelor sau a intarzierilor foarte mari la plata marfurilor.
"La inceputul lui 2009 aveam blocate livrarile la 2.800 de magazine, iar la sfarsitul anului numarul acestora ajunsese la 2.300 de unitati. Producatorii si distribuitorii au pierdut multi bani anul trecut din intrarile in insolventa ale unor magazine, in special ale retelelor mari care realizau rulaje importante, precum Spar, Trident sau Pic", a afirmat Ioannis Ferfelis, directorul general al distribuitorului Elgeka-Ferfelis.
In comer