„Spune-mi cât de des îţi permiţi să te aranjezi la salon, ca să-ți spun cum merge economia din țara ta” - cam așa s-ar putea rezuma teoria avansată, mai nou, de finanțiști. Saloanele de înfrumuseţare - scrie Bloomberg Markets - au devenit un indicator de bază în ceea ce priveşte reluarea creşterii economice.
De-a fir a păr cu Lucian Miess (foto), proprietarul Gett’s Salons - un business cu 16 ani de activitate, 11 saloane de înfrumuseţare şi o cifră de afaceri de peste 1,4 milioane de euro în 2012 -, despre cât a despicat criza afacerea lui.
Capital: În ce măsura au fost afacerile Gett’s Salons afectate de contextul economic actual?
Lucian Miess: Având în vedere ca business-ul nostru este strâns legat de veniturile populaţiei, care, în ultimii ani, au fost în scădere sau au stagnat, acest fenomen s-a resimţit şi la nivelul prezenţei în saloanele de înfrumuseţare. Am înregistrat, la nivelul pieţei, o scădere a consumului, în principal cauzată de mărirea TVA-ului, tăierea salariilor şi sporurilor bugetarilor (aceşti bani cât şi cei 5% din TVA au dispărut din economie pur şi simplu), cursul euro-leu, care fluctuează constant, micşorând veniturile şi crescând cheltuielile clienţilor, care atunci când vin în salon apelează la serviciile strict necesare.
Suplimentar faţă de greutăţile clienţilor şi noi ne confruntăm cu creşterea costurilor datorită aceloraşi condiţii, creşterea euro-leu înseamnând creşterea chiriilor, a materialelor, a utilităţilor). Este un efect de foarfecă foarte periculos ce face să diminueze veniturile în lei, pe fondul creşterii cheltuielilor şi a costurilor, afectând periculos marja de profit şi făcând multe saloane vulnerabile. De aceea multe saloane au greutăţi, ori s-au închis. Ma îngrozesc la gândul impozitului forfetar care, firesc, va dori să scoată nişte bani de unde astăzi nu vin şi deci, a