Unii dintre candidatii la Primaria Capitalei si la primariile de sector au depasit limitele impuse de legislatia actuala in ceea ce priveste cheltuielile in timpul campaniei electorale. La nivel national, campania pentru locale a costat, in total, peste 40 milioane euro.
Datele au reiesit dintr-un studiu efectuat de Institutul pentru Politici Publice si se constituie intr-un indicator pentru nivelul cheltuielilor presupuse de viitoarea campanie, cea pentru alegerile parlamentare din toamna, primele desfasurate dupa sistemul uninominal. IPP a estimat ca la nivel national s-au cheltuit peste 40 milioane euro, iar 90% din aceasta suma a fost alocata pana la primul tur al alegerilor locale.
Campion al cheltuielilor electorale a fost PD-L, care a contractat publicitate in valoare de 3,37 milioane euro, fara TVA si taxe de publicitate. Locurile urmatoare sunt ocupate de PSD (cu 2,02 milioane euro), PNL (cu 1,86 milioane euro), PC (cu aproximativ 320.000 euro) si PNG-CD (cu circa 146.000 euro). PRM, PIN si UDMR au cheltuit pe publicitate sub 100.000 euro. Potrivit estimarilor IPP, la nivelul anului 2008, o campanie electorala pentru primaria unui municipiu resedinta de judet a costat intre 100.000 si 300.000 euro, iar banii au fost angajati, de regula, de candidati.
Mai trebuie remarcat ca, fata de alegerile locale din 2004, cele de anul acesta au marcat o crestere exploziva a cheltuielilor efectuate cu publicitatea prin presa, de aproape 250%: de la 3,46 milioane euro in urma cu patru ani la 8,68 milioane euro in 2008!
Suspiciuni de nereguli planeaza insa asupra candidatilor la Primaria Capitalei si la primariile de sector, unii dintre acestia cheltuind mai mult decat prevede Legea finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale. Potrivit actului normativ, un candidat la functia de primar general poate cheltui maximum 10.000