In Romania sunt, in medie, trei IMM-uri la 100 de locuitori. In Bucuresti, ponderea este de 7 la 100, in timp ce la Botosani media este de o firma la 100 de locuitori. Cele mai multe au ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, transporturile si constructiil, informeaza Cotidianul.ro. Sursa imagine: botoseanul.ro
Aceasta este realitatea de la care ar trebui sa porneasca orice analiza despre IMM-urile din Romania. Statistic, aproximativ 98% dintre firmele active la nivel national sunt intreprinderi mici si mijlocii, cu o cifra de afaceri de pana la 2 milioane de euro si cel mult 10 angajati. Ca obiect de activitate, se detaseaza comertul cu amanuntul.
Vestea buna este ca se observa o imbunatatire comparativ cu anii trecuti. Astfel ca, daca in 2001 44% dintre IMM-uri aveau ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, in 2011 ponderea acestora s-a redus la 21%. Ramane insa cea mai raspandita afacere, peste 133.000 firme fiind inregistrate in acest scop, la nivel national. Pe locul doi se situeaza comertul cu ridicata si servicii conexe acestuia (65.647 firme, insemnand 11% din total).
Firmele care au ca obiect de activitate constructii de cladiri si lucrari speciale de constructii sunt in pondere de 10% la nivel national, urmate in clasament de firmele care au activitati in transporturi (6%). De tranzactii imobiliare se ocupa in jur de 20.000 (putin peste 3%), iar cele de tip servicii de alimentatie si restaurante sunt in proportie de 4%. Toate aceste date sunt cuprinse in Carta Alba a IMM-urilor, editia 2013. Din acelati document reiese ca, in ultimii ani, au inceput sa apara tot mai multe firme care au ca profil informatica, activitati juridice si de contabilitate, expertizarea tehnica, insa ca numar sunt departe de cele prezentate mai sus.
Conform recomandarilor europene, „categoria intreprinderilor micro, mici si mijlocii este formata