Formele de manifestare ale reformei din invatamint capata conotatii dintre cele mai dure, mai ales pentru elevii din clasele primare. Noile manuale si caiete speciale, suportate cu greu din buzunarele parintilor, sint facute parca in dusmanie, ca sa-i pedepseasca pe copiii neascultatori. Ne-a incaput si noua pe mina Caietul de comunicare pentru clasa a II-a, elaborat, zice-se, "in conformitate cu Programa analitica pentru invatamintul primar aprobata de MEN", avindu-i ca autori pe Marioara Ianos si Valerica Beldiman. "Caietul-ghid va putea fi folosit atit in perioada de predare - invatare, cit si in perioada de evaluare", se scrie in Cuvintul inainte, ceea ce nu face decit sa-i puna pe ginduri pe micutii invatacei, care abia de-au terminat cu deslusitul buchiilor. Pentru ca e destul sa dai pagina ca sa vezi ce fel de teste ar putea ei sa primeasca la evaluare. La pagina 7 a caietului, tincii de numai opt anisori se confrunta cu un exercitiu de inteligenta caruia cu greu ii pot face fata si oamenii mari, sau chiar nici ei: rebusul. Ascultati numai definitiile rebusului si imaginati-va reactia unui copil care, asa cum am spus, tocmai a terminat de insusit alfabetul limbii romane. "1. Actiune prin care oamenii isi transmit unii altora informatii" - 10 litere. Ma rog, aici, cu putina inspiratie, tinind cont si de obiectul la care studiaza, ar putea sa-si dea seama ca-i vorba de "Comunicare". Buuun!. Dar ce se face el la numarul 2, unde are de raspuns la intrebarea: "Ce aflam de la telejurnalul de seara?" Cam greu de raspuns fiindca telejurnalul nu-i pe lista emisiunilor sale preferate, el optind la acea ora pentru desenele animate. Asa ca-si consulta familia: "Mami, ce-ai aflat tu la telejurnalul de seara?" "Cica niste drogati s-au batut intr-o discoteca". Dezamagit, copilul incearca mai departe: "Dar tu, tati, ce ai aflat?" Nimic, puisor, ca eu m-am uitat numai la discu