Mobexpert, IKEA si Elvila, companii care controleaza 20% din retailul de mobila, au inregistrat scaderi ale vanzarilor in euro in primele trei luni ale acestui an, acestea fiind primele rezultate anuntate pentru trimestrul intai, o perioada in care jucatorii si-au vazut afacerile afectate de contextul economic.
In industria mobilei, producatorii si retailerii se confrunta cu stagnari sau chiar scaderi ale vanzarilor in volum, desi multi dintre ei au extins suprafetele de vanzare, in conditiile in care in ultimii ani companiile raportau cresteri de doua cifre sustinute de piata imobiliara.
„Noi ne facem bugetele trimestrial, iar pentru primul trimestru ne-am propus sa ramanem la acelasi volum de vanzari. In ceea ce priveste planul, suntem in grafic, in lei, insa la incasarile in euro suntem mult mai jos ca anul trecut. O parte din aceasta diferenta o suporta furnizorii, o parte o suportam noi", a spus pentru ZF Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexepert, cel mai mare jucator din industria mobilei.
Mobexpert nu a facut publice rezultatele financiare din 2008, insa potrivit estimarilor ZF cifra de afaceri a atins 170 mil. euro, nivel similar cu cel din 2007.
„Profitabilitatea in primul trimestru probabil ca va fi foarte slaba. Exista si posibilitatea sa fie pierderi pentru prima data", explica seful Mobexpert.
Mobila se numara printre produsele de folosinta indelungata la care se renunta mai usor in conditiile in care bugetul unui cumparator este sub presiune, de aceea companiile din domeniu se afla in primul val afectat de criza economica.
Jucatorii din industria mobilei se feresc acum sa faca previziuni pentru intregul an, iar tintele avansate anterior nu par sa mai aiba nicio greutate, scenariile optimiste ramanand cel putin pentru moment doar pe hartie.
Primii care au simtit criza pe propriul buzunar au fost exportato