Legislaţia permisivă şi comunicarea greoaie cu alte state fac din România singura ţară din UE în care se pot înmatricula maşini furate. Peste o mie de autovehicule sustrase din străinătate circulă, în prezent, pe drumurile româneşti. Legal, cu acte emise şi parafate chiar de autorităţi.
Metoda folosită de hoţi e simplă. Cu acte de identitate falsificate, închiriază o maşină în străinătate, de preferat undeva cât mai aproape de România. Tocmai de aceea Ungaria este cea mai afectată de fenomen.
Maşina - de obicei un model scump - ajunge în România în doar câteva ore, unde i se falsifică documentele şi este dusă la Registrul Auto Român pentru identificare. Repeziciunea operaţiunii este esenţială pentru hoţi.
Până să înţeleagă firma de închirieri auto că a fost păgubită, maşina a fost deja identificată şi, cum nu apare încă în baza de date ca fiind furată, este înmatriculată fără probleme. Apoi, autovehiculul este vândut de mai multe ori pentru a i se pierde urma.
Aşadar, în momentul în care firma de închirieri îşi dă seama că maşina a fost furată, aceasta se află deja în posesia unui cumpărător „de bună credinţă". Şi de aici încep problemele pentru poliţiştii de la Furturi Auto.
Deficienţele sistemului
În primul rând, problema comunicării. Schimbul rapid de date dintre România şi statele din spaţiul Schengen este blocat de-un sistem birocratic stufos. Aşa se face că informaţiile despre maşinile furate din aceste state ajung foarte târziu la poliţiştii români. Timp în care hoţii au încasat banii, au făcut „curat" în urma lor şi au dispărut.
Apoi, problema legislaţiei deficitare. Într-un sfârşit, datele ajung la poliţiştii români, care pornesc în căutarea maşinii furate. Iar când o găsesc, o găsesc degeaba. Posesorul nu poate fi tras la răspundere până ce anchetatorii nu demonstrează un lucru aproape imposibil de probat: că e