Ce diferență este între un obiect decorativ și un obiect de artă decorativă e o întrebare la care răspunsul nu e întotdeauna la îndemână în lumea noastră
Asemenea omului secolelor XIX-XX, omul contemporan trăieşte într-o societate în care arta de masă coabitează cu arta autentică şi, de asemenea, cu kitschul. La prima vedere, acesta din urmă reprezintă un pericol, ca şi produsele în serie, atunci când vorbim despre obiecte de design interior, piese vestimentare sau piese arhitecturale. Numai că istoria artei decorative arată că situaţia este alta.
Carmen Tănăsoiu, expert în artă decorativă şi muzeograf şi conservator în cadrul Secţiei de Artă Medievală Românească a Muzeului Naţional de Artă al României, a explicat pentru EVZ: ,,Statutul minor al artelor decorative continuă să se perpetueze însă până după a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Sub influenţa mişcării Arts & Crafts din Anglia, petrecută în 1861, acesta se modifică potrivit teoriei lui John Ruskin conform căreia arta trebuie să slujească masele, nu elitele de rafinaţi”. Acela a fost un moment important în istoria obiectelor decorative.
Doamna cu licornul, Musee National du Moyen-Age de la Cluny, Paris(una din cele şase tapiţerii), sec. XV
„Mişcarea apăruse ca o reacţie la tendinţa de uniformizare şi sărăcire formală a obiectelor în producţia industrială de larg consum”, a mai spus ea. „Pentru prima dată, obiectele decorative sunt considerate obiecte de artă... Este perioada în care se stabileşte un dialog între arhitectură şi toate celelalte arte, pe principiul unităţii de stil şi funcţionalităţii. Totodată, apar curente artistice care dau o formă nouă artei decorative.”
Între latura practică şi cea estetică
Petrecută la jumătatea veacului a XIX-lea, ieşirea artelor decorative din postura de Cenuşărească şi ridicarea lor la arte care schimbă la modul cel mai concret c