Guvernul a majorat de circa trei ori valoarea taxei de poluare auto ce urmează a fi plătită de populaţie la înmatricularea tuturor vehiculelor second-hand de import.
Noua formulă de calcul a taxei de poluare auto, intrată în vigoare la 1 iulie 2008, prevedea valori de trei ori mai mari pentru maşinile noi şi de circa 10 ori mai mici pentru autovehiculele vechi. Modificarea taxei auto a determinat o scădere a vânzărilor de maşini noi şi o creştere rapidă a vânzărilor la maşinile second-hand de import. Taxa de poluare auto a fost introdusă de autorităţi pentru a împiedica invadarea României de rablele poluante de peste hotare, însă modificarea din iulie a făcut exact pe dos, transformând ţara în lada de gunoi a Europei. Astfel, în primele zece luni ale anului au fost înmatriculate în România autoturisme second-hand dublu faţă de perioada similară a anului trecut, ajungând la 205.086 de unităţi. În acelaşi timp, înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 2,4%, la 252.935 de automobile. Într-o singură lună s-a colectat din taxa de poluare auto suma de 40 milioane de euro.
În prezent, taxa de poluare auto este stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Pentru un Renault Clio de cinci ani, Euro 3 taxa va ajunge 1.800 de euro, de la 600 de euro, cât este în prezent. De asemenea, pentru o Alfa Romeo, Euro 3, din 2001, cu o capacitate de 1.970 cmc, taxa este de 980 de euro. Pe viitor, pentru înmatricularea unei astfel de maşini vom fi nevoiţi să achităm 2.940 de euro.
TAXA AUTO, SUSPENDATĂ UN AN
Executivul a decis acum o lună suspendarea taxei de poluare auto, în perioada 1 decembrie 2008-31 decembrie 2009, pentru maşinile noi EURO 4 cu o capacitate cilindrică de până la 2.000 de centimetri cubi, înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea