Cei trei mari producatori auto americani, General Motors (GM), Ford si Chrysler, care au cerut un sprijin de 25 de miliarde de dolari de la statul american, au datorii totale de peste 100 de miliarde de dolari, potrivit cotidianului britanic Internatonal Herald Tribune (IHT) consultat de Mediafax.
Intrucat Congresul ezita in adoptarea unui program de sustinere a industriei auto, iar GM si Chrysler au anuntat ca ar putea intra in faliment daca nu primesc ajutor, bancile, investitorii, furnizorii si dealerii sunt ingrijorati privind plata serviciilor prestate.
Expunerea la sectorul auto american a reprezentat motivul scaderii accentuate a cotatiilor saptamana trecuta, precizeaza IHT.
"Este foarte clar ca existat o cauza si un efect", a declarat Wilbur L. Ross Jr., specialist in investitii cu risc crescut.
Marile grupuri bancare au anuntat ca au o expunere redusa la industria auto, insa riscurile reale sunt dificil de evaluat, intrucat institutiile financiare pastreaza secrete tranzactiile cu producatorii auto.
In ultimii trei ani, grupuri financiare ca Bank of America, Citigroup si JPMorgan au ajutat industria auto sa vanda obligatiuni de peste 56 miliarde de dolari, potrivit companiei Dealogic.
Majoritatea instrumentelor financiare respective au fost achizitionate de investitori ca fondurile de pensii, companiile de asigurari sau fondurile de investitii inchise.
Intr-o situatie incerta se afla si obligatiunile, in valoare de 11,5 miliarde de dolari, emise de fondul de investitii Cerberus Capital Management pentru achizitia Chrysler.
Totodata, mai multe companii afiliate GM, Ford sau Chrysler au contractat credite in valoare de 47 de miliarde de dolari, garantate prin contractele de leasing si de credit ale cumparatorilor, afectati la randul lor de problemele economice.
"