"Eliade s-a remarcat prin apelul pe care l-a facut la toata generatia lui: sa profite de libertate in sensul de a crea. De fapt nu un apel, ci chiar o chemare violenta: "Creati! Cine stie cat timp avem!" Si intr-adevar, mai tarziu s-a vazut ca nu au avut decat 20 de ani. Noi avem 20 de ani de libertate, luandu-o de la 1990 incoace, dar nu stim cat va mai fi. Profitam noi de libertate acum, in sensul ca in loc sa ne victimizam, sa scriem cartile care nu au putut fi scrise? "Scriem destul?" - asta este intrebarea", a explicat Sorin Alexandrescu, profesor si critic literar, in cadrul conferintei "Buna seara, domnule Mircea Eliade", ce a avut loc la mijlocul acestei saptamani, in cadrul seriei de evenimente "Cultura bate criza".
Cateva idei prezentate de Sorin Alexandrescu Eliade insusi a spus, dupa ce ajunsese in exil la Paris, ca sunt doua mari linii in cultura romana.Prima linie este cea a enciclopedistilor si a unor "oameni de extrema orientare spre marile valori": incepe cu Dimitrie Cantemir, continua cu Mihai Eminescu, B.P. Hasdeu, Vasile Parvan, Nicolae Iorga. Eliade nu putea sa spuna: "continua si cu mine", deci trebuie sa vedem noi daca aceasta linie mai continua si cu el sau nu.A doua mare linie din cultura romana este o linie criticista: linia lui Maiorescu.Cantemir a fost primul roman cunoscut in strainatate. Eminescu, din pacate, a pierdut aceasta sansa. Ultima mare generatie romaneasca cunoscuta in Occident a fost a celor care au emigrat la timp: adica Brancusi, Eliade, Cioran, Ionesco. Sorin Alexandrescu despre pigmeii de pe umerii uriasului Eliade
In multe tari si mai ales in America, lumea s-a intrebat: "mai putem face istoria religiilor dupa Eliade, in felul in care a facut-o Eliade"? E ca si cum as fi un om de teatru si m-as intreba: "mai pot sa scriu teatru ca Ionesco sau nu"?
A fost o mare dezbatere in Statele Unite