Barometrul calităţii învăţământului superior românesc arată că procentul studenţilor consideraţi buni de către profesorii lor a scăzut în 2010 faţă de 2009 de la 42% la doar 19%. Studentul român investeşte în educaţia sa cel mult 28 de ore săptămânal – 19 ore în sălile de curs şi alte nouă individual. Principala lui sursă de informare este internetul.
Avem din ce în ce mai puţini studenţi şi din ce în ce mai slab pregătiţi, indică Barometrul pe 2010 al Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS). Cel puţin aceasta e părerea cadrelor didactice universitare care arată cu degetul către învăţământul preuniversitar. Astfel, în 2009, 42% din tinerii care urmau o facultate erau consideraţi buni de către profesorii lor, pentru ca doar un an mai târziu procentul lor să scadă la 19%.
Vezi aici întreg barometrul 2010
Barometrul consemnează contradicţia între misiunea asumată tacit de universităţi (aceea că desfăşoară un învăţământ pentru elite) şi dorinţa de a mări numărul de locuri la admitere, ceea ce duce implicit la scăderea calităţii.
Cercetarea arată că universităţile rămân şi pe mai departe fabrici de diplome, întrucât puţini absolvenţi reuşesc să-şi găsească de lucru după terminarea studiilor. Nu este însă integral vina universităţilor care nu ştiu să-şi orienteze oferta educaţională, subliniază studiul. Piaţa muncii nu e structurată, ci mai degrabă spulberată de criză şi, în plus, România nu are o strategie pe termen lung după care facultăţile să se ghideze.
Prea puţine ore de studiu
Nici când vine vorba de pregătire nu stăm mai bine. Din punctul de vedere al studenţilor, săptămâna are 59 de ore. Dintre acestea, 19 sunt alocate prezenţei la cursuri şi seminare, nouă ore studiului individual, opt ore activităţilor productive, 6 ore celor casnice şi 17 ore timpului liber.
@N_