Gropi, drumuri in lucru, reabilitari de slaba calitate, cam acesta este scenariul dezvoltarii rutiere a drumurilor nationale. In conditiile in care drumurile fara denivelari sau fisuri pot fi numarate de degete, companiile de constructii investesc tot mai mult in dezvoltarea unor tehnologii noi de asfaltare a drumurilor, a caror garantie poate ajunge si pana la 10 ani.
Societatea de Intretinere si Reparatii Drumuri Timisoara (SIRD), parte a grupului de firme Tender, a realizat la sfarsitul lunii septembrie primul kilometru de drum experimental, prin metoda de asfaltare Bitufor (dezvoltata de compania belgiana Bekaert), in vama Varsand, din judetul Arad.
Metoda Bitufor presupune asternerea pe fundatia drumurilor, chiar deteriorata, a unei armaturi din plasa de otel integrata intr-un strat de 1-2 centimetri de microasfalt peste care se astern covoarele asfaltice. In plus, timpul de executie al lucrarilor de reabilitare se reduce considerabil, iar cantitatea de asfalt utilizata este cu pana la 40% mai mica decat cea utilizata prin metoda traditionala.
Prin aceasta metoda de reabilitare a drumurilor se mareste cu aproximativ 20% capacitatea portanta a acestora si are o perioada de garantie de peste 10 ani, spre deosebire de metoda traditionala de asfaltare, a carei durata de garantie este de maximum cinci ani.
Tehnologia se aplica pentru reabilitarea oricaror categorii de drumuri, indiferent de natura caii de rulare (asfalt sau beton), si de asemenea se poate aplica si la repararea pistelor din aeroporturi. Are ca scop eliminarea propagarii fisurilor si cresterea capacitatii portante in conditii de trafic greu.
"Avantajele acestei tehnologii de reabilitare a drumurilor sunt cresterea rezistentei drumurilor, in conditii de trafic greu, durata de utilizare este mult mai mare, iar astfel dispar reparatiile repetitive si blocajele in traf