Şantierele navale din România se zbat să supravieţuiască în faţa crizei economice. Cu datorii totalizând 1,33 miliarde de euro şi creanţe de recuperat de doar 280 de milioane de euro la finele anului 2008, locurile de muncă pentru circa 17.300 de angajaţi şi alte 8.000 din toată industria conexă sunt ameninţate.
Dacă în 2008 o pleiadă de politicieni promitea şantierelor navale sprijin pentru finanţare, garanţii pentru credite şi alte măsuri, după zece luni totul a rămas tot la stadiul de promisiuni.
"Nu prea s-a făcut mare lucru în tot acest timp", a declarat pentru Jurnalul Naţional Gelu Stan, director general executiv al Asociaţiei Naţionale a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV).
"La 11 septembrie are loc la Bremehaven, în Germania, summitul CESA - Community of European Shhipyard Associations (Comunitatea Europeană a Asociaţiilor de Producători de Nave - n.r.) care va analiza situaţia construcţiilor navale în Europa. România nu este prezentă, deşi noi suntem locul trei în Europa în domeniu", exemplifică Stan grija autorităţilor pentru domeniul naval.
În luna noiembrie a anului trecut, preşedintele Traian Băsescu a vizitat şantierele Damen din Galaţi, precum şi pe cele din Constanţa şi Mangalia. La Damen, Băsescu declara că acesta nu este afectat de criză. "Plec liniştit de la şantierul Naval din Galaţi. Este un şantier care are încă comenzi", declara Băsescu la 19 noiembrie. Atât de bine i-a fost şantierului că, la data de 29 iulie, Damen anunţa că până la finele anului va concedia 547 de salariaţi. De asemenea, şi la Severnav Turnu Severin s-a anunţat disponibilizarea a 302 persoane. Tot în toamna anului trecut, preşedintele a spus despre constructorii de nave la Constanţa că aceştia pot merge înainte "dacă Guvernul va găsi soluţii de finanţare a contractelor în execuţie şi a contractelor pentru anii următori".